Audit to nie kontrola – musisz to zrozumieć

Możesz spotkać się z dwoma rodzajami podejścia do auditu.
W audycie zgodnie z punktem normy,organizacja lub jej wycinek jest badany w celu sprawdzenia czy jest zgodny z określonym punkcie z wymaganiami normy ISO 9001.
Można też auditować według procesów. Badanie procesu lub grupy procesów jest przeprowadzane, tak aby stwierdzić, że dany proces jest zgodny z konkretnymi wymaganiamia standardu ISO 9001, lub nawet z całą normą. Chyba, że istnieją wykluczenia i konkretny punkt normy nie ma tu zastosowania.

Na przykład, działania korygujące są punktem w normie, ale też powinny być ciągłym procesem doskonalenia. Jeśli robisz badania oparte na wybranym punkcie, należy zbadać aspekty działań korygujących, które zostały opisane w punkcie 8.5.2. Jeśli robisz audyt procesu działań korygujących, wówczas sprawdzić, czy proces działań korygujących jest zgodny ze wszystkimi obowiązującymi punktami w normie ISO 9001, a nie tylko z  punktem 8.5.2 . Może to obejmować takie rzeczy jak orientacja na klienta (5.2) i satysfakcja klienta (8.2.1) szkolenia i podnoszenie świadomości ( 6.2.2 ), nadzór nad dokumentacją ( 4.2.3) i tak dalej.

Ale skuteczny audyt proces wymaga dobrego zrozumienie wyagań normy, więc audytor lub zespół auditorów wie jak punkty normy odnoszą się do konkretnego procesu . Choć nowi audytorzy lub nowo stworzony system zarządzania jakością powinni zacząć od punktów dotyczących audytu i przeglądu zarządzania. Celem powinno być, aby przejść do procesu audytu, jak tylko zespół audytorów zapozna się z normą i dobrze ją zrozumie, aby móc wyciągać prawidłowe wniosku podczas audytu wewnętrznego systemu zarządzania.

Powyższy przykład pokazuje, że audyt proces zapewnia znacznie bardziej kompleksowe i szczegółowe pomiary Systemu Zarządzania Jakością , a tym samym zapewnia lepszą wartość dla swoich wewnętrznych działań kontrolnych. Jest to prawdziwa wartość dodana dla organizacji, która nie odbębnia swoich audytów, a wykorzystuje je jako realne narzędzie służące doskonaleniu swojego systemu zarządzania i  tym samym umacnianiu pozycji rynkowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *