Nie ma odważnego, który powiedziałby (w firmie musi być dokładnie tyle procedur ISO 9001). Liczba procedur zależy od konkretnej organizacji. Jej sposób działania , ryzyko w poszczególnych procesach determinuje liczbę dodatkowych procedur (poza tymi, które są procedurami obowiązkowymi wymaganymi przez ISO 9001) .
Jak określić, ile potrzeba procedur w ISO 9001
Istnieje wiele zmiennych, które mogą pomóc nam określić, ile procedur firma może potrzebować . Musisz określić:
- Twoją wizję i misję ,
- mapę podstawowych procesów,
- strategię firmy,
- itd.
Zacznij od wizji i misji
Twoja wizja jest dla Ciebie, podczas gdy misja skierowana jest w potrzeby klientów.. Definiując swoją wizję i misję, określ jakie procesy są niezbędne do osiągnięcia swoich celów .
Mapa podstawowych procesów niezbędnych do osiągnięcia wizji i misji
Twoje procesy biznesowe obejmują wytwarzanie produktów / świadczenia usług, zakupy i rozwój produktu. Inne mogą obejmować podstawowe procesy sprzedaży , marketingu, finansów, jakości, zasobów ludzkich, technologii informatycznych oraz odpowiedzialność za zarządzanie w zależności od modelu biznesowego, wielkości czy branży .
Kontrola procesów w firmie
Wewnętrzne kontrole są stosowane w celu zapobiegania rozregulowaniu procesów, które są niezbędne do realizacji misji i wizji oraz polityki.
Stworzenie niezbędnych procedur
Czy uda Ci zrealizować wszystko korzystając jedynie z mapy podstawowych procesów? Jeśli procesy są bardziej złożone niż mapa którą stworzyłeś, możesz dodać informacje i szczegółowe mapy procesu w procedurze . Jeśli proces posiada wiele ryzyk i jest złożony, to jest najlepszy dowód, że warto go udokumentować . Jeśli potrzebujesz więcej szczegółów, możesz do udokumentowanej procedury dodać instrukcje pracy.
Monitoruj, przeglądaj, dostosuj
Podstawą skutecznego działania systemu zarządzania jest oparcie go o cykl PDCA Deminga. Każdy zaplanowany proces musisz przetestować, monitorować, aby dowieść, że to co zaplanowałeś się sprawdza i wdrożyć na większą skalę.
Czy można prowadzić firmę bez zasad i procedur?
My Polacy jesteśmy najlepszym dowodem na to, że można. Polskie firmy robią to cały czas . Odpowiedz sobie teraz na pytanie ile polskich firm jest liderami innowacji, liderami swoich branż? Niewiele.
Oczywiście są takie. Ale one działają według dobrze opracowanych procedur i systemów zarządzania. To pozwala im na stabilny wzrost, innowacyjność i skuteczną walkę na rynku z innymi podmiotami.