ISO 10018 – człowiek jest ważny w systemie zarządzania jakością

Nowy standard ISO dla organizacji różnej wielkości, rodzaju i działań stanowi ramy dla uzyskania najlepszej z ludzi w realizacji systemu zarządzania jakością w oparciu o normy ISO 9001.

ISO 10018:2012, System zarządzania jakością – Wytyczne w sprawie zaangażowania i kompetencji ludzi, ma być użytecznym narzędziem dla liderów, menedżerów, kierowników, praktyków jakości, jakość zarządzania oraz przedstawicieli dyrektorów ds. zasobów ludzkich. Opisuje on:

Procesy, które organizacja może wykorzystać do wdrożenia i utrzymania zaangażowania ludzi i kompetencje w zakresie systemów zarządzania jakością
Działania, które mogą zostać podjęte w celu zwiększenia zaangażowania ludzi
Działania, które mogą zostać podjęte w celu spełnienia indywidualnych wymagań dla systemu zarządzania jakością, takie jak te określone w normie ISO 9001, ISO 10018, choć może być używany z innymi normami systemu zarządzania.

Ten Międzynarodowy Standard zawiera wytyczne dla człowieka czynników wpływających na zaangażowanie ludzi i kompetencji, a także tworzy wartość, która przyczynia się do osiągnięcia celów organizacji. ISO 10018 zajmuje proces podejścia i opisuje działania, rezultaty i plany zaangażowania ludzi i kompetencji. Jeżeli te są monitorowane, mierzone i analizowane, mówi standard, to daje rezultaty, które umożliwiają najwyższego kierownictwa do podejmowania decyzji w zakresie poprawy, prowadząc tym samym do zwiększenie poziomu zadowolenia klientów.

Wprowadzenie do ISO 10018 stwierdza: „ogólna wydajność systemu zarządzania jakością i jego procesów ostatecznie zależy od zaangażowania właściwych ludzi i czy są prawidłowo wprowadzone i zintegrowane z organizacji zaangażowanie ludzi jest ważne dla organizacji. system zarządzania jakością, aby osiągnąć wyniki, które są spójne i dostosowane do ich strategii i wartości.