Punkt 4.1 Wymagania ogólne

4 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
4.1 Ogólne wymagania

Ustala, dokumentuje, wdraża i utrzymuje się SZJ i ciągłego doskonalenia jego skuteczności, zgodnie z wymaganiami tej normy. Twoja organizacja musi:

a) określają, jakie procesy niezbędne są dla SZJ, a także określić, gdzie są one stosowane w całej organizacji.

b) określić sekwencję i interakcję między procesami SZJ.

c) określenie kryteriów i metod potrzebnych do zapewnienia skutecznego funkcjonowania i kontroli tych procesów

d) zapewnienie zasobów i informacji koniecznych do funkcjonowania i monitorowania wszystkich procesów SZJ

e) monitorowanie, pomiar i analiza procesów SZJ

f) Realizacja działań w celu osiągnięcia zaplanowanych wyników i ciągłego doskonalenia procesów

Zarządzanie procesami SZJ zgodnie z wymaganiami niniejszej normy.
Kontrola wszelkich procesów zewnętrznych które mają wpływ na zgodność wyrobu z wymaganiami i identyfikacji takich procesów w SZJ.

Uwaga: Twój SZJ powinien zawierać działaniać w zakresie zarządzania, dostarczania zasobów, realizacji wyrobu i pomiarów w ramach SZJ

Porady:
Podstawowym wymaganiem punktu 4.1 jest zarządzanie i kontrola wszystkich procesów SZJ w tym procesy realizacji wyrobu. Uwaga na podstawie punktu 4.1 wymaga, aby SZJ musi także procedury dotyczące działań w zakresie zarządzania, dostarczania zasobów, realizacji wyrobu i pomiarów w ramach systemu zarządzania jakością.

Punkt 4.1 wymaga podejścia procesowego do tworzenia systemu zarządzania.

Potrzeba udokumentowania systemu zarządzania wynika z wymagań: ISO 9001; klienta; prawnych i własnych wymagań organizacji.
Inne czynniki, które mogą determinować udokumentowania danego fragmentu SZJ – złożoność produktów i procesów; wpływ na jakość, ryzyko niezadowolenia klienta, ryzyko ekonomiczne, efektywności i skuteczności; kompetencji personelu.

Punkt 4.2.1d wymaga stworzenia dokumentów koniecznych do zapewnienia skutecznego planowania, działania i kontroli procesów SZJ.

Na podstawie tych czynników, należy ustalić, jakie procesy powinny być udokumentowane i jak będziemy je dokumentować. Nie wszystkie procesy muszą być udokumentowane, jednak w księdze jakości musi pojawić się opis oddziaływania między procesami SZJ.

Istnieje wiele różnych metod tworzenia dokumentacji. Można tworzyć instrukcje pisemne, graficzne, listy kontrolne, diagramy, zapis audiowizualny lub elektroniczny.
Używając diagramów przebiegu procesu lub schematów blokowych można pokazać, jak polityka, cele jakości, poszczególne procesy łączą się ze sobą i wzajemnie współdziałają.

Procedury jest podstawowym sposobem opisu procesów. Powinna zawierać opis wejść i wyjść, odpowiednich obowiązków, monitorowania i zasobów potrzebnych do spełnienia wymagań klienta.

Trzeba przedstawić dowód skutecznej realizacji wszystkich procesów SZJ.

Punkt 4.1c wymaga określenia kryteriów dla skutecznego funkcjonowania i kontroli procesu. Można określić kryteria kontroli wejść, wyjść i wykorzystania zasobów.

Na przykład – surowce muszą spełniać odpowiednie kryteria, aby można je wykorzystać podczas produkcji. Również maszyny do produkcji muszą spełnić pewne kryteria, aby produkowały dobry produkt. k

Równie ważne są konkretne metody (pkt 4.1c), niezbędnych do skutecznego funkcjonowania i kontroli każdego procesu. Te mogą obejmować: instrukcje pracy; specyfikacje i rysunki, wykresy SPC, listy kontrolne; instrukcji maszyn, itp.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *