Punkt 5.5.2 Przedstawiciel kierownictwa

Uzasadnienie w sprawie mianowania członka zarządu tak, jak pełnomocnik jest tak osoba ma wystarczające uprawnienia do skutecznego wykonywania obowiązków QMS. Jednostki powinny być członkiem ścisłego kierownictwa, ale nie musi. MR rola jest ułatwienie, motywowanie i wspieranie rozwoju wymagania systemu zarządzania jakością w organizacji, poprzez doradztwo, szkolenia, praca zespołowa i pomoc.

Podczas wykonywaniu obowiązków pełnomocnika może komunikować, przekazywać, upoważnić, raportować, nadzorować  osoby na wszystkich szczeblach wewnętrznych i zewnętrznych organizacji.

Pełnomocnik musi skutecznie wykonywać wszystkie obowiązki określone w niniejszym punkcie. Można to zrobić poprzez dostęp do odpowiednich zasobów.

Kierownictwo może przedstawić dowody potwierdzające mianowania pełnomocnika w drodze mianowania delegowania; z udziałem w posiedzeniach przeglądu SZJ, udzielanie wsparcia, zezwoleń i środków na działania SZJ.

Zapewnienie jakości jest obowiązkiem całej organizacji, rola pełnomocnika jest pomoc właścicielom procesów w rozwoju ich procesów zgodnie z wymaganiami punktu 4.1 i stosowania wymogów, inne szczególne warunki ISO 9001 istotne dla procesu. Na przykład zakupu, procesów produkcyjnych lub składowania musi również wiedzieć, jak kontrola wyrobem niezgodnym (pkt 8,3); podejmowania działań naprawczych (punkt 8.5.2) lub kontrolą ich ewidencji (pkt 4.2.4), itp.

Raportowania dla kierownictwa najwyższego szczebla w sprawie skuteczności systemu zarządzania jakością może mieć miejsce na spotkania przeglądu zarządzania lub innych spotkań. Informacji do sprawozdania będzie pochodzić z wyników pomiaru i monitorowania określona w pkt 8 (np. kontrole wewnętrzne, jak i ocenę zadowolenia klientów, itp.). MR musi przekazać i ułatwi gromadzenie informacji od wszystkich właścicieli procesów.

Sprawozdanie musi zawierać wszelkie zalecenia w celu poprawy systemu zarządzania jakością w oparciu o  przegląd wszystkich pomiarów QMS i danych z monitoringu. Wskazane jest, aby omówić i uzyskać porozumienie z właścicielami wpływ procesu.

Jak wspomniano wcześniej, ISO 9001 koncentruje się głównie na klienta, spotkania i wymogów regulacyjnych i zwiększenie zadowolenia klientów. Pełnomocnik musi popierać skoncentrowanie się przez wszystkie procesy, które bezpośrednio i pośrednio zaangażowane nawet w osiągnięciu tego. Istnieje wiele sposobów na osiągnięcie tego w tym wykorzystanie szkoleń; cross-funkcjonalnych zespołów, skoncentrowani na kliencie zespołów projektowych; opinie etapie projektu, wyznaczony przedstawiciel klienta; interfejsów elektronicznych z klientem specyfikacji klienta, klient produkt szczegółowych instrukcji pracy, itp.

Ogólnych wskaźników QMS wydajność może być wykorzystywana do określenia, jak dobrze pełnomocnik wykonał obowiązki określonych w pkt 5.5.2.