Punkt 8.2.2 Audit wewnętrzny

Audyt wewnętrzny jest drugim ważnym narzędziem (wymagane przez ten standard) służyć do oceny zdrowia Twojego systemu zarządzania jakością. Jaka jest skuteczność w realizacji ISO 9001, własne SZJ; klienta i wymagania prawne?

Musisz mieć udokumentowane procedury swojego wewnętrznego procesu audytu Twoje procedury musi odnosi się do wymagań.

Zakres własnego, wewnętrznego programu audytu musi obejmować:

  •  Audyt procesów realizacji wyrobu (zgodnie z planem, zgodnie z pkt 7.1) – w celu określenia zgodności obu produktów i procesów realizacji wyrobu do klienta i mających zastosowanie wymogów prawnych.
  • Audyt systemu zarządzania jakością – w celu określenia zgodności z normą ISO 9001
  • Audyt systemu zarządzania jakością – w celu ustalenia zgodności wymogów organizacyjnych
  • Audyt procesów zarządzania jakością i ich interakcji – aby ustalić, czy SZJ został skutecznie wdrożony i utrzymywany.
  • Ramy czasowe, w którym kontroli określonych powyżej będzie prowadzona

 

Przy ustalaniu ram czasowych dla programu kontroli, należy wziąć pod uwagę wielkość organizacji, złożoności produktów i procesów; zdrowia SZJ; klienta, sekretarz i wymogów regulacyjnych, itp. Najczęściej czasie wynosi jeden rok.

Rozważyć regulacji częstotliwości kontroli (a może nawet zakres kontroli), szczególnego procesu lub grupy procesów, gdy:

  •  Wystąpią niezgodności wewnętrzne lub zewnętrzne
  • Odbierasz skargi klientów
  • krytyczne lub wysokiego ryzyka procesów
  • częste lub znaczące zmiany procesów i produktów

Swój wewnętrzny program kontroli powinien brać pod uwagę następujące brzmienie:

  • Wejście od badanej powierzchni oraz dziedzin pokrewnych
  • Kluczowe procesy zorientowane na klienta (patrz pkt wyjaśnienia i wskazówki do punktu 4.1)
  • Przebieg i wyniki działania produktu oraz oczekiwań
  • Możliwości ciągłego doskonalenia
  • Opinie klientów

Kryteria audytu, odnosi się do konkretnej polityki zarządzania jakością, cele, wymagania ISO, dokumentacji; klienta i wymagania prawne, itp., że audyt jest wymieniony lub prowadzone przeciwko. Kryteria audytu mogą odnosić się do całego programu audytu, jak również każdego audytu.

Metod kontroli odnoszą się do konkretnych technik, aby audytorzy użyć do zebrania obiektywnych dowodów kontroli, które mogą być ocenione w celu określenia zgodności z kryteriami kontroli (patrz powyżej pkt). Przykładami metod badania obejmują: – wywiad z personelem, obserwacja działań, przegląd dokumentów i zapisów itp.

Należy określić minimalne wymagania kwalifikacyjne dla audytorów wewnętrznych. Wymagania te obejmują wiedzę – SZJ procesów i ich wzajemnego oddziaływania, związane z kontroli systemu zarządzania jakością, wymagania klienta; dotyczy wymogów regulacyjnych; ISO 9001standard; procesu audytu i technik kontroli.

Istnieją pewne, że mogą argumentować, że audytorzy wewnętrzni nie muszą być przeszkoleni w zakresie normy ISO 9001, ponieważ na ogół do określonych organizacyjnych kontroli dokumenty, które muszą być zgodne z obowiązującymi wymogami ISO 9001. Oprócz kontroli zgodności do wymogów organizacyjnych, należy również do kontroli zgodności z wymaganiami ISO 9001.

Nie można tego zrobić, chyba że audytorzy są przeszkoleni w zakresie wymagań normy ISO 9001. Ponadto, ISO 19011:2002 Wytyczne dotyczące kontroli jakości i ochrony środowiska mówi, że biegli rewidenci powinni być znajomość norm systemu zarządzania jakością i ich zastosowanie do tej organizacji.

Musisz mieć odpowiednie środki dla rocznego programu kontroli. Należą do nich – uwzględniając wystarczającą ilość przeszkolonych audytorów do prowadzenia regularnych kontroli; wystarczający czas na przeprowadzenie audytów, dostępność personelu służby lub proces na poddanie się audytowi, czasu i narzędzi do opracowania dokumentacji i audytu sprawozdań itp.

Niezależność biegłego rewidenta – Obrachunkowy może ich własny dział kontroli, pod warunkiem ich obiektywizm i bezstronność nie jest zagrożona, ale nie mogą one kontroli własnej pracy. Należy zapewnić niezależność biegłego rewidenta podczas przydzielania pracowników do poszczególnych audytów.

Proces właścicieli musi zaradczych w odpowiednim czasie na niezgodności znalezionych w ich okolicy. Powinny one korzystać z procedury działa (pkt 8.5.2) w celu ustalenia przyczyn, podejmuje odpowiednie działania i monitorowanie celu ustalenia, czy wyniki wskazują, że przyczyn został usunięty.

Wyniki kontroli muszą zostać przedstawione i zgłoszone do przeglądu zarządzania (patrz pkt 5.6.2). Pełnomocnik Zarządu należy również informacje o możliwości poprawy SZJ (patrz pkt 5.5.2b. MR powinien przeanalizować wyniki każdego badania, jak również roczny program kontroli w celu określenia mocnych i słabych stron w procesie zarządzania jakością, interakcje, funkcji, produktów, itp. . identyfikacji i priorytetów możliwości poprawy.

Notatki audytu obejmują: – rocznego planu audytu, kontroli planowania-(kryteriów, zakresu, częstotliwości, metod, wyboru audytora i zadania, itp.); kompetencji audytora i szkoleń, listy kontrolne badania i formy; zauważa, audytu i innych dowodów zebranych, wyniki audytu, raporty niezgodności , sprawozdania z kontroli, działań korygujących i dalszych wewnętrznych niezgodności audytu, analiza wskaźników program kontroli wykonania zadań i tendencji oraz sposobów na poprawę.

Jak wszystkie procesy SZJ (patrz pkt 4.1), trzeba mieć cele działania (wskaźniki) pomiaru skuteczności swojego procesu audytu wewnętrznego oraz monitorowania trendów w tych wskaźników, w celu ciągłego doskonalenia programu kontroli. Wskaźniki wydajności mogą obejmować zmniejszenie liczby – spóźnionej lub opóźnione kontroli; niekompletne kontroli; niekompletne rekordy audytu i sprawozdania z opóźnieniem; błędy biegłego rewidenta; skarg kontrolowanego oraz wykorzystania przeszkolonych audytorów itd.

Produkcji własnego, wewnętrznego programu kontroli mogą być wykorzystane jako wskaźniki do:

  • Określić stopień zgodności systemu zarządzania jakością ISO 9001; klientów i wymogów prawnych.
  • Określić skuteczności wdrażania SZJ i konserwacji.
  • Określić stopień zgodności produktu z wymogami umowy i regulacyjnych.
  • Określenie obszarów systemu zarządzania jakością, które wymagają poprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *